Recension: Skuggvinter

För många, långa veckor sedan damp det ner ett paket i min brevlåda. Paketet innehöll ett signerat exemplar av Skuggvinter, med lyckönskningar från författaren Louise Baumgärtner själv. På grund av en intensiv decembermånad (vad gäller både mitt butiksjobb och mitt författande) har jag bara hunnit läsa lite åt gången; tio minuter här, en halvtimme där. Fram tills idag. Idag sträckläste jag bokens andra halva. Dels för att jag på förhand hade bestämt mig för att göra det, och dels för att det var helt omöjligt att lägga bort den.

Nedan följer mina tankar och åsikter kring Skuggvinter utan att närmre gå in i detalj vad gäller själva handlingen. En kort synopsis hittar den nyfikne istället här.

Recension: Skuggvinter
En sidvändare med känsla

Louise Baumgärtners Skuggvinter är ett giftermål mellan lättläst, vardagsnära chic-lit och psykologisk thriller, där de bästa ingredienserna från båda genrer har valts ut och behandlats med omsorg och respekt genom hela tillagningen. Berättelsen är på många sätt realistisk och verklighetstrogen, i både gestaltning, dialog och känslomonolog.

Mycket på grund av det naturliga flytet i dialogen blir det lätt för läsaren att få ett grepp om de olika karaktärernas personligheter och motiv. Huvudkaraktären Alice är mänsklig ofullkomlighet i dess renaste form. Trots att det finns mycket som gör att man “borde” ogilla Alice så känner man med henne genom det helvete som hon lyckas skapa åt sig själv och sina närmsta.

Den uppmärksamme snappar troligtvis ganska snabbt upp de ledtrådar som Louise har planterat genom hela storyn, men kvittot på hur rätt (eller fel) man har gissat dröjer med spänning fram till slutet. Utan att spoila något så är slutet både levande och gripande desperat. Att Louise får mig att känna allt som Alice känner är inget annat än skickligt.

Jag ser fram emot att få följa Louises fortsatta författarkarriär – med en så stark debut kan man bara ana vad som ligger för framtiden. Tack, Louise!

Skuggvinter finns att köpa på Bokus, Adlibris och Cdon. För er som vill veta mer om Louise och hennes Skuggvinter så hittar ni hennes hemsida här (och det går givetvis bra att beställa Skuggvinter direkt genom henne).